Hundresearch vit herdehund

Ja ni! Här kommer hundtokiga sidan av mig fram igen.
Jag, som ni antagligen vet, söker en hund till när jag flyttar hemifrån. Jag lever/vill leva aktivt (cykla med hunden, jogga, träna sporter så som agility, lydnad, sök och andra bruksgrenar) när jag flyttar hemifrån och vill helst inte skaffa en liten hund. Men med mina "behov" kan jag inte skaffa en stor hund (föreställ er en newfoundlandshund hålla på med agility.. ;p) så en medelhund skulle nog sitta fint.
Jag söker då en hund som är arbetsvillig, vacker, snäll. ...
Jag hade ju också att jag inte ville att den skulle fälla pga allt hår inomhus.Har läst på forum att de fäller riktigt mycket i perioder, precis som schäfrar vilket inte är så konstigt då de i grunden är schäfrar... typ.. Så det gillas inte. Antar att man får borsta hunden utomhus hela tiden då så att underullen hamnar ute istället för att allt hamnar inne.
 
Det är är så svåårt! Har ni tips på hundar som passar mina mål, kan ni då snälla ge mig tips? :) Helst en hund som inte är helt för "extrem"... Typ som en border collie.
 
 
Tänkte ge er liten översikt av hunden, från SKK:s hemsida, lite bilder och ett videoklipp.
 
Historik

    Vit herdehunds historia är den tyska schäferns historia fram till 1933, då den vita färgen förbjöds i Tyskland. Efter förbudet försvann de i stort sett från Europa, utom i England, men aveln fortsatte bland annat i USA och Kanada. De första vita herdehundarna importerades till Schweiz i början av 70-talet, men de blev inte erkända internationellt förrän 2003. I Sverige erkändes rasen av Svenska Kennelklubben (SKK) år 2000. Svenska Schäferhundklubben motsatte sig namnet vit schäfer vilket löstes genom en direktöversättning av Weisser Schäferhunde: Vit herdehund.

 

    Användningsområde

 

    Ibland annat Frankrike används rasen till det den är ämnad för i grunden, det vill säga vallning. Rasen används i hundsporterna lydnad, bruksarbete, viltspår, agility, med mera. Det finns även individer som arbetar som assistans-, service- och ledarhundar.

 

    Hälsa

 

    Det är generellt en frisk och sund ras. Den blev godkänd som ras år 2000 och i dagsläget finns ingen statistik över allvarliga ärftliga sjukdomar. Höftledsdysplasi (HD) och armbågsdysplasi (ED) förekommer.

 

    Egenskaper / Mentalitet

 

    Vit herdehund är en uppmärksam, vaksam, vänlig och lättlärd hund. Rasen ska kännetecknas av ett öppet sinnelag, den ska vara orädd och ha ett gott självförtroende. Vit herdehund är en mycket social hund som hyser stor tillgivenhet till sin ägare och den önskar ingenting högre än att vara accepterad som en i familjen. Den kan ha ett naturligt ointresse inför främlingar men får inte vara skygg eller ängslig. Nervositet eller aggressivitet får inte heller finnas. I arbete är den mycket villig och positiv till uppgiften.

 

    Storlek och utseende

 

    Det är en kraftig, välmusklad, medelstor hund. Mankhöjd för hanar är 60–66 cm och för tikar 55–61 cm. Vikt för hanar är ca 30–40 kg och tikar ca 25–35 kg. Den är rektangulärt byggd och har en medelgrov benstomme. Kroppen ska ge ett elegant intryck med harmoniska linjer. Pälsen är kort eller lång, med underull. Färgen är vit.

 

    Pälsvård

 

    Rasen kräver normal pälsvård. Den långhåriga varianten behöver borstas igenom ca 1 gång per vecka för att undvika tovor, främst bakom öronen. Fällning av pälsen sker ca 2 gånger per år och är då väldigt riklig. Under dessa perioder behöver hunden borstas dagligen för att undvika en fullständig ”snöstorm” inomhus av alla vita hårstrån.

 

    Övrigt

 

    Efter att vit herdehund i stort sett försvunnit från Europa minskade det moderna samhällets behov av herdehundar och målet med aveln av den tyska schäfern förändrades från herdehund till en allsidig tjänstehund. Därmed behövdes egenskaper såsom mod, kamplust och hårdhet. Vit herdehund utvecklades istället i USA och Kanada och när de på 70-talet återkom till Europa, visade det sig att de utvecklats annorlunda jämfört med den tyska schäfern. I dag står den vita herdehunden närmare sitt ursprung som vall- och herdehund jämfört med den moderna schäfern

 

Men eftersom jag aldrig har träffat en sådan här hund personligen, skulle jag gärna träffa några och umgås med dem, dels för att se hur de uppför sig, hur mycket de fäller borttänkt från fällningsperioderna och hur jag reagerar hälsovis på hunden. (Jag har tidigare haft allergi, men detta har försvunnit för hundar iprincip helt. Men man kan aldrig veta, så jag vill gärna testa innan jag köper en hund som inte är allergivänlig).

 

Korthårig

 

Långhårig

 

      En gullig video jag hittade på youtube (:

 

 Lite agility :)

 
Så fina är de!!

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0