En vilja

Jag dör snart. Jag har kommit upp med en plan om att jag vill skaffa en till hund, denna gång en Australian Shepherd eller en annan brukhundsras/arbetsras, men helst en Aussie.. :)
Men pappa säger att han inte har råd att köpa en ny hund just nu osv, men han har nog inte förstått hur mycket jag faktiskt tänker lägga ner på den.
1. Jag tänker köpa hunden själv, för egna pengar.
2. Jag kommer även att hjälpa till med att betala försäkring/mat. 
 
Jag får ca 1000 kr i månaden (mitt studiebidrag). Om jag lägger undan 800 kr i månaden till "hundkassan" fram till sportlovet har jag lite över 4 000 kr. Pappa är även "skyldig" mig strax under 3 000 kr från mina betyg. Sedan lägger jag mina julklappsönskningar och födelsedagsönskningar på pengar till en Aussie (eller dyl). Jag bör få ihop åtminståne 13 000 kr till dess. 
Det är många som säger "åh det kräver så mycket att ha en hund". Ja, jag är väl medveten om det med tanke på att jag har tre hundar. Och det jag håller på med, vilket inte är någonting just nu (ska försöka på lydnar och agility med Minja, men tror innerst inne att det inte kommer gå i längden). Och jag har viljan att göra något med hunden, det har jag velat enda sedan vi skaffade min första hund. 
Så jag vill ha en arbetshund, som är intellegent, sammarbetsvillig osv. 
Pappas ena anledning till varför han inte vill ha en hund till just nu är att han inte "vill lägga pengar på det" med tanke på att han betalar av ett lån på bilen och sparar till ett hus, men nu kommer jag betala största delen av hunden, eller åtminstånde så mycket jag kan. 
En annan anledning till varför pappa inte vill ha en till hund, speciellt en icke allergivänlig hund, är att han inte kan ha med den till jobbet, vilket inkluderar att jag inte kan köpa en valp. Så det kommer få bli en omplaceringshund som jag kan hitta HÄRsom då kommer att få vara hemma på dagarna - möjligtvis tillsammans med Minja (hon är inte ensamtränad tillräckligt bra ännu för att vara hemma själv). 
Jag vet att han kommer säga nej ett bra tag, men jag kommer visa hur jävla mycket jag vill ha en sådan här hund. Kanske går det, kanske går det inte. Kanske om han ser hur det är i SHU och att jag "vet att jag verkligen vill och kan"... Men det kommer bli som en liten extra julklapp- och födelsedagsönskan..
 
Skulle helst vilja ha en red merle / blue merle, men det spelar verkligen ingen roll. 



Kommentarer
Sandra och njuffen Aske

Jag rekommenderar faktiskt dig till att börja med att gå ut gymnasiet innan du skaffar en hund. En valp kräver mycket tid och pengar, veterinärsbesök kan man inte spara till utan man måste ha pengar ifall olyckan är framme. Foder kostar, leksaker, koppel, halsband etc.
Det stämmer med att en hund tar mycket tid och folk har rätt om det, vem ska ta hand om den när du är i skolan? Vem ska betala för den om den blir sjuk? Om du inte vill ha en valp pga. dagens situation så kanske du bör överväga ifall en hund behövs öht. Missförstå mig rätt men en hund är ett djur, inte en "sak" som man köper av sparade pengar. Det kräver mycket planering, tid, omsorg etc med att ha en hund.

Svar: Gud ja! Men som sagt, detta är en vilja. Min pappa kommer aldrig att gå med på detta.. Jag sparar pengar till en hund, men det blir när jag har gått ut skolan och jag och pappa har flyttat från denna skitstad :)
Freja Jansson Salonen

2012-09-10 21:54:12
URL: http://djurtokigasandra.blogg.se

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0