Finland 2012

Tjenare Sverige! Jag kom hem för ca 1½ timme sedan. Jag har precis packat upp min packning, fixat ordning mitt rum, kissat av hunden lite och satt mig vid datorn och laddat över bilder från senaste veckan hos farfar och styvfarmor!
Första båtresan från Stockholms hamn gick rätt bra. Minja ville inte kissa i kiss--och-bajslådan (rätt självklart med tanke på att den var rätt äcklig) så våra förberedelser med kiss-skydd i hytten var en klok idé.. ;) Man får ju knappt gå någonstans med hund på båten, så man fick ensam gå in i taxfreen för att kunna passa voven. Tur att man tog nattbåten, så man kunde sova igenom största delen av resan!
 
Efter båten väntade en 2½ timme bilresa, vilket gick oväntat bra - hon sov, tillsammans med mig, nästan hela bilresan.
Väl framme fick hundarna (farfar har 2 finska stövare) nosa på varandra genom gallret till och börja med. Minja naffsade såklart i luften efter dem för att visa dem att hon var rädd. Jonna, den ena hunden, förstod budskapet och tog avstånd från henne och visade ointresse iprincip hela vår visit. Ariel, den andra hunden, däremot var helt galen. Hon förstod inte Minjas signaler. Hon ville ju bara leka med min lille bebis! Men en sådan stor upphetsad, klumpig hund skrämmer lätt en liten feg vove. Efter ett tag, när vi gjorde rumpa mot nos metoden gick vi in så fick det gå som det gick. De första två dagarna var rätt jobbiga - Minja vaktade oss från Ariel, snappade... Hon kunde inte vara i närheten.
På Torsdagen åkte pappa, farfar och några andra iväg till stugan för att jobba och kolla på ett årligt race som hålls i där i närheten. Jag bad pappa ta med Minja så att hundarna skulle kunna få en paus från varandra. Orden blev sanna, så jag och styvfarmor stannade kvar med de två större hundarna. Man märkte på dem att dagarna med Minja var rätt utmattande, så de låg iprincip bara och sov hela dagarna.
När de kom tillbaka var det som om att en förvandling hade skett! Minja tollererade Ariel allt mer, men när det stora energiknycket blev lekfull och ville leka med Minja sade hon direkt ifrån.
De sista dagarna låg de i samma säng och busade en liten stund. Efter ett tag blev Ariel lite för uppspelt och blev väldigt hårdhänt, så Minja gick därifrån.
Så lyckligt slut för hundarna ialla fall! Känns som om att detta var bra för Minja - kom hon överfund med Ariel kan hon bli sams med vilken hund som helst! Kan påpeka att hon med fiftande svans och skutt hälsade på styvfarmos systers hund, en beagle vid namn Melli.
 
Båtresan hem gick riktigt bra! Vi hälsade på en annan chinese crested på båten, kissade och bajsade på däck (kiss i hundlådan och bajs på soldäck som man lätt plockade upp). Hon sov hela natten och ville inte gå upp, haha!
 
NOG OM HUNDARNA!
Jag har haft en underbar vecka! Åkt iväg till affärer, loppisar, fått inspiration för att börja pyssla igen, virkat lite, lekt med hundarna, bakat... Ja, allt som jag finner kul!
 
Här kommer bilder från resan!
 
Minja i hytten.
Fina Jonna!
Spralliga lilla Ariell!
Jag och styvfarmor fixade i ett litet hörn av deras trädgård. Jag fickrensa...!
Före:
Efter:
Planterades också nya blommor!
Minja solar på altanen. Lutar också mot väggen då den var stekhet efter att solen har legat på den ett tag.
Ute och leker med sin nyinförskaffade leksak!
OBS! Suddiga bilder..
Vilar i skuggan. Helt slut hund efter att ha sprungit ett tag i varm sol.
Så var det igång igen!
Vet inte hur hennes öron vek sig såhär...?
VROOOM!
I like big butts and I can not lie....
 
Fler bilder kommer i andra inlägg!
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0