Baktips!

Ja, ni. Jag har ju en Go'saker länk, med tanke på att jag älskar att baka och att äta mina kreationer.. ;)
Men eftersom jag inte bakar så mycket just nu så kan jag ju ge ut lite baktips istället! Såklart har jag testat dem, annars skulle jag aldrig rekomendera receptet!
 
Inläggets rekomendation är en kladdkaka,tyvärr är den inte glutenvänlig.
 
Ingredienser

12-16 port

100 g Arla smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
 
Garnering: florsocker Till servering: vispad grädde eller glass och frukt

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Pudra över florsocker. Servera med grädde eller glass och frukt.
 
Ett privat tips är att stoppa in den i kylskåpet en halvtimme eller en timme för att få den lite mer "äta med handen" vänlig. :) Jag gillar den konstistensen mest, om jag ska vara helt ärlig. Annars har det bara varit en smet som man måste äta med sked eller sugrör..! ;D
 
 
 

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0